Siirry pääsisältöön

Samke TV musikaali-insertti

Liityin Samke TVseen vasta kakkosvuoteni syksyllä, joten tämä oli ensimmäinen kertani työskennellä Samke TVssä. Alusta asti syyni tulla mukaan tekemään Samke TVtä oli, koska olin kiinnostunut editoimisesta ja siitä, miten yksittäiset videot sadaan kokonaiseksi lähetykseksi. Koska olin ollut mukana tekemässä musikaalia, tuntui sopivalta, että myös työskentelisin musikaali-insertin parissa Samke TVssä. Työryhmässämme oli neljä henkilöä. Meille annettiin tehtäväksi haastatella muutamaa musikaalia työstämässä ollutta henkilöä ja editoida musikaalin näytöksen klippejä haastattelujen kuvituskuvaksi. 

Heti alussa, kun aloimme suunnitellemaan haastatteluja, innostuimme hieman liikaa miettimään haastateltavia ja päädyimme melkein viiteentoista ihmiseen, jotka karsimme kymmeneksi. Ajattelematta asiaa enempää aikataulu oli reilu kaksi viikkoa niin aloimme järjestämään haastatteluja. Haastattelimme ihmisiä ennen koulun alkua, välitunneilla ja koulunjälkeen, mikä kenellekin sopi. Jos voisin tehdä jotain toisin niin yksinkertaisesti en pitäisi yhtäkään haastattelua välitunnilla, sillä siinä on ihan liian vähän aikaa. Haastateltava hermostuu, koska on kiire tunnille, itse hermostut samasta syystä ja tulee kauhea kiire viedä kuvaus välineet pois.

Tässä muutamia ongelmia, joita meillä oli kuvaamisessa ja jotka suosittelen, että muut tekisivät kenties paremmin:
1) Käyttäkää lainauslistaa ja lainatkaa kamerat ajoissa, vaikka kuinka pientä kuvausta varten. Varsinkin jos käytätte 7D kameraa.
2) Käyttäkää mikkiä ja tehkää testivideo, jotta mikki ja mikin johto toimivat varmasti hyvin. Tässä tuli minulle ongelmia sillä muutamassa haastattelussa oli streoääni, jossa vain vasemmasta kanavasta kuului ääntä.
3) Jos automaattiasetukset kamerassa eivät näytä hyvältä niin ottakaa muutama minuutti aikaa ja käyttäkää manuaaliasetuksia.
4) Puhukaa haastateltavan kanssa hieman ennen haastattelua. Älkää kiirehtikö tai hoputtako haastateltavaa. 

Tiesin mitä halusin Samke TVssä tehdä ja olin heti lupautunut editoimaan koko insertin. Ongelma ilmeni vasta kaikki haastattelut kuvattua, että video sai olla maksimissaan viisi minuuttia vielä parempi neljä minuuttia. Tässä vaiheessa olimme kuvanneet yhdeksän haastattelua. No ei voinut tehdä mitään aloin editoimaan videota neljä päivää ennen deadlinea. Editoinnissa ei ollut muuten ongelmaa paitsi saada kaikki ihmiset mahtumaan inserttiin ja ettei jätä hirveästi ihmisiä pois, sillä ei halua tuhlata heidänkään aikaa turhaan, sekä aijemmin mainittu ongelma äänen kanssa. Jouduin jättämään kahden ihmisen haastattelut kokonaan pois ja priorisoimaan pelkkää puhetta hauskojen klippien sijaan ajan säästämiseksi.

Editoin neljä iltaa putkeen ilman taukoja siitä kun tulin koulusta kotiin kello 21 asti ja viidentenä iltana sain valmiiksi vähän ennen kello 20. Palautin työn deadlinen jälkeen, koska kesti melko kauan saada se video alkuperäisestä jo editoidusta kymmenestä minuutista vielä enemmän editoituun viiteen minuuttiin. Loppuen lopuksi klippi oli viisi minuuttia ja kaksi sekuntia ja se hyväksyttiin.

Olin myös mukana Joonatanin lyhyellä editointi oppitunnilla, jossa hän näytti mm. ykkösille miten Samke TVn lähetys yleensä editoidaan. Tämä "oppitunti" oli sen jälkeen, kun olin jo editoinut videoni loppuun. Opin sielä asioita, joita editoimassani insertissä olisin voinut tehdä toisin, mutta olin jo palauttanut sen.

Samke TVllä oli myös studiopäivä, mutta minulla oli silloin tärkeitä aineita koulussa, enkä ollut editoinut klippiäni vielä valmiiksi, joten en osallistunut siihen tällä kertaa.

Oma osuuteni oli välillä 2:19-7:36.



Janette Inginen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Samken musikaali 2017 Falasia

Kokemukseni osana Samken musikaalia.

Vuonna 2017 Samken musikaali Falasia kertoi mm. nuorten nettikiusaamisesta. Musikaalin päähenkilö oli Paju, jolla oli ollut vaikea menneisyys nettikiusaamisen takia. Tämä kiusaaminen oli jatkunut ilman, että itse Pajukaan huomaa ja kun tämä selviää Pajun on kasvettava ihmisenä ja liikuttava elämässään eteenpäin.
Musikaalin tarina olisi ollut tosi hyvä ja siinä oli tosi paljon ovelasti sujautettuja vihjauksia siihen tarinaan mitä halusimme kertoa. Valitettavasti musikaalin tarinaa ei kuitenkaan esitetty kovin selkeästi, eivätkä jotkut ymmärtäneet mitä loppuen lopuksi tapahtui, mikä on sääli.

Olin mukana muutamissa musikaalin teon vaiheissa. Ensimmäinen musikaaliin liittyvä kurssi, jonka kävin jo ykkösvuoteni keväällä, oli käsikirjoituskurssi. Käsikirjoituskurssilla opiskeltiin ja puhuttiin dramaturgiasta ja saimme kehitellä omia tarinoita ryhmissä, joista yksi valittiin musikaalin tarinaksi. Aloitimme sitten valitun tarinan käsikirjoitusprosessin pieni…

VIK4 Ääni

" ...suosittelen kurssia kaikille viestijöille. "

Odotukseni kurssille eivät olleet suuret. Halusin oppia perusasioita, joita olisi hyvä tietää, kun törmää ääneen videon yhteydessä. Kurssi sisältää paljon teoriaa ja tämän takia voi tuntua tylsältä, mutta tämä teoria on hyödyllistä ja suosittelen kurssia kaikille viestijöille. 

Kurssilla käydään mm. mono- ja stereoääni, äänen editointi tietokoneohjelmalla ja itse äänittäminen mm. puheääni läheltä ja kaukaa yms.
Teimme kurssin aikana muutamia pienempiä "esitelmiä" ja tiedonhakutehtäviä, mutta myös kaksi isompaa tehtävää. Ensimmäinen suurempi tehtävä oli radiomainoksen tekeminen. Minun ryhmäni teki koiratarhalle mainoksen, jossa oli surullista musiikkia ja eläinten ääniä taustalla ja yksi ryhmän jäsen kertomassa koiratarhasta.

Toinen suurempi tehtävä kurssilla oli "äänimaiseman" tekeminen. Suurin osa muista ryhmistä äänittivät jonkun lasten sadun tai tarinan ja laittoivat musiikkia ja ääniefektejä taustalle. Min…

VIK17 Verkkosivutuotanto

Mitä minä odotin ja toivoin tältä kurssilta oli, että pääsisin kirjoittamaan HTML koodia ja oppia sen kieltä. Ja toisaalta mitä pelkäsin oli, että kurssi menisi graafisen suunnittelun puolelle ja että joutuisimme leikkimään jonkinlaisen vaatekaupan nettisivu suunnittelijaa.
Minun onnekseni se, mitä toivoin ja odotin kurssilta toteutui, mutta huomasin heti, että muut olivat ajatelleet päinvastoin. Muutama taisi jopa keskeyttää kurssin tahallisesti.
Kurssilla siis opiskeltiin miten käyttää ja mitä ovat HTML ja CSS kielet, miten ohjelmoida nettisivu ja ottaa huomioon kokoajan muuttuvat laitteemme. Kurssilla oli myös lopputyö, joka oli kolmesivuisen oman nettisivun tekeminen. Valitettavasti minulta kurssi keskeytyi, koska unohdin palauttaa kurssityön ajoissa, mutta ainakin opin verkkosivun tuottamista.