Siirry pääsisältöön

Samken musikaali 2017 Falasia

Kokemukseni osana Samken musikaalia.

Vuonna 2017 Samken musikaali Falasia kertoi mm. nuorten nettikiusaamisesta. Musikaalin päähenkilö oli Paju, jolla oli ollut vaikea menneisyys nettikiusaamisen takia. Tämä kiusaaminen oli jatkunut ilman, että itse Pajukaan huomaa ja kun tämä selviää Pajun on kasvettava ihmisenä ja liikuttava elämässään eteenpäin.
Musikaalin tarina olisi ollut tosi hyvä ja siinä oli tosi paljon ovelasti sujautettuja vihjauksia siihen tarinaan mitä halusimme kertoa. Valitettavasti musikaalin tarinaa ei kuitenkaan esitetty kovin selkeästi, eivätkä jotkut ymmärtäneet mitä loppuen lopuksi tapahtui, mikä on sääli.

Olin mukana muutamissa musikaalin teon vaiheissa. Ensimmäinen musikaaliin liittyvä kurssi, jonka kävin jo ykkösvuoteni keväällä, oli käsikirjoituskurssi. Käsikirjoituskurssilla opiskeltiin ja puhuttiin dramaturgiasta ja saimme kehitellä omia tarinoita ryhmissä, joista yksi valittiin musikaalin tarinaksi. Aloitimme sitten valitun tarinan käsikirjoitusprosessin pienissä ryhmissä ja jotkut kurssilaiset, minut mukaanlukien, jatkoivat käsikirjoituksen loppuun ensi syksyllä. Syksylle valitsin musikaalikurssin ja musikaalin tuotantokurssin. 

Musikaalikurssia käytiin kahden ensimmäisen jakson ajan syksyllä. Musikaalilaiset jakautuivat pian kahteen ryhmään, joista sitten järjestyisi kolme ryhmää. Aluksi oli näyttelijöiden ryhmä ja lavastus/puvustus/tekniikka -ryhmä ja pian näyttelijöistä jakautui erilleen musiikki ryhmä. Itse olin mukana lavastuksessa ja tekniikassa. Koko lavastus/puvustus/tekniikka -ryhmä teki suunnitelmia kohtauksien lavastuksesta, mutta puvustus ja tekniikka ryhmissä olivat vain tietyt ihmiset. 
Tekniikassa tehtäväni oli vaihtaa sivuseinille projisoitavia dioja oikeissa kohtauksissa, sekä luoda samalla tavalla musikaaliesityksen päätyttyä projisoitavat lopputekstit salin sivuseinille. 

Työpisteeni musikaalin aikana

Tuotantokurssia käytiin myös kahden ensimmäisen jakson aikana syksyllä. Sielä hoidettiin musikaalin mainostus, lippujen myynti, sponsorit, sosiaalinen media, yms. Lisäksi mietimme hypoteettisten tapahtumien järjestämistä ja mitä kaikkea sellainen vaatisi. 
Oma osuuteni tuotannossa oli mm. Behind the Scenes (kulissien takana) videon kokoaminen ja editointi. Kuvaamassa oli muita musikaalilaisia, minä vain kokosin videot ja muutaman kuvan yhteen.


Kaiken kaikkiaan musikaalin tekeminen oli erittäin opettavainen ja hauska kokemus ja jos kellään on mahdollisuus osallistua tällaiseen suureen projektiin, suosittelen sitä hyvin lämpimästi.

Musikaalin ohjaaja Jyri Siimes ottamassa ryhmäkuvaa koko musikaalin porukasta

Janette Inginen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VIK5 Video 1 Käsikirjoitus ”Dokumentti: Nuorten puhelimenkäyttö”

Dokumentti: Nuorten puhelimenkäyttö 1. Kuvamateriaalia puhelimenkäytöstä 1.1 lähikuva, kun nuori selaa puhelinta 3—5 sekuntia 1.2 selän takaa kuva, kun nuori selaa puhelinta 3—5 sekuntia 1.3 olan takaa, kun pelaa peliä 3—5 sekuntia 2. Puhe alkaa. Selitetään yleisiä faktoja puhelimen käytöstä. 2.1 Kuvassa nuori kävelee kameraa kohti, katse koko ajan puhelimeen. ”Puhelimen käyttö on yleistynyt hyvin paljon elektroniikan yleistyessä. Nykyään nuoret lapset saavat ensimmäiseksi puhelimekseen älypuhelimen.” 7—8 sekuntia 2.2 Kävelee reppu selässä poispäin kamerasta. ”Jotkut nuoret eivät pysty olemaan hetkeäkään ilman puhelintaan. …” 4—5 sekuntia 2.3 Nuori etsii puhelintaan hädissään taskuistaan. ” … Heistä tuntuu, kuin jotain puuttuisi, joka voi johtua siitä, että puhelimet ovat niin täynnä tietoa ja hyödyllisiä sovelluksia ettemme tiedä mitä tehdä ilman niitä.” 8—10 sekuntia 2.4 Nojaa seinään ja selaa puhelintaan. ”Nuoret eivät enää tapa

VIK4 Ääni

" ...suosittelen kurssia kaikille viestijöille. " Odotukseni kurssille eivät olleet suuret. Halusin oppia perusasioita, joita olisi hyvä tietää, kun törmää ääneen videon yhteydessä. Kurssi sisältää paljon teoriaa ja tämän takia voi tuntua tylsältä, mutta tämä teoria on hyödyllistä ja suosittelen kurssia kaikille viestijöille.  Kurssilla käydään mm. mono- ja stereoääni, äänen editointi tietokoneohjelmalla ja itse äänittäminen mm. puheääni läheltä ja kaukaa yms. Teimme kurssin aikana muutamia pienempiä "esitelmiä" ja tiedonhakutehtäviä, mutta myös kaksi isompaa tehtävää. Ensimmäinen suurempi tehtävä oli radiomainoksen tekeminen. Minun ryhmäni teki koiratarhalle mainoksen, jossa oli surullista musiikkia ja eläinten ääniä taustalla ja yksi ryhmän jäsen kertomassa koiratarhasta. Toinen suurempi tehtävä kurssilla oli "äänimaiseman" tekeminen. Suurin osa muista ryhmistä äänittivät jonkun lasten sadun tai tarinan ja laittoivat musiikkia ja ääniefektejä

VIK1 Perehdytyskurssi

VIK1 on kaikille viestinnän opiskelijoille pakollinen perehdystyskurssi, jossa opitaan yleisiä viestinnän taitoja, joita pääsee syventämään muilla kursseilla. Opimme kirjoittamisen, valokuvauksen ja photoshopin käytön alkeita.  Kurssilla ei ollut juuri minulle paljoa uutta asiaa, sillä olin ylä-asteella valinnut pitkän tietotekniikan, mutta oli selvää, että se oli joillekkin täysin välttämätön kurssi, eikä kaikilla ollut yhtä paljon ATK:ta kuin minulla. Parasta kurssilla oli photoshopin käyttämisen oppiminen, sillä internetissä ei kuule juuri mistään muusta kuvanmuokkausohjelmasta kuin photoshopista. Samke on myös hyvä koulu viestijälle, koska kaikilta koulun koneilta löytyy photoshop ja premiere, joita voi käyttää milloin vain haluaa ja tarvitsee. Perehdytyskurssilla luotu sanapilvi viestintään liittyvästä sanastosta Janette Inginen